نمایش نکته روز پزشکی
 
بهداشت روانی مادران در بارداری و بعد از زایمان

بارداری به خصوص بارداری اول تجربه ای کاملا متفاوت از سایر تجارب زندگی است و تنش های فراوانی با آن همراه میشود که زوج های درگیر باید خود را با آن تطبیق دهند ، تنش هایی مانند عوارض بارداری که گاهی استثنایی میباشد و یا حتی فوت یکی از اعضای خانواده.

 

بارداری به خصوص بارداری اول تجربه ای کاملا متفاوت از سایر تجارب زندگی است و تنش های فراوانی با آن همراه میشود که زوج های درگیر باید خود را با آن تطبیق دهند ، تنش هایی مانند عوارض بارداری که گاهی استثنایی میباشد و یا حتی فوت یکی از اعضای خانواده.

حاملگی را میتوان به عنوان یک بحران تکاملی در نظر گرفت که شیوه های جدیدی برای برخورد با آن باید اتخاذ نمود. حالات عاطفی مادر در واکنشها و رشد جنین اثر میگذارد ، فشار عاطفی مادر باردار در طولانی مدت ، خواه ناشی از مشکلات زناشویی باشد یا عقاید منفی در مورد بچه دار شدن و یا حوادث ناگوار زندگی نتایج مداومی برای کودک به دنبال خواهد داشت.

در دوران بارداری تغییراتی در خلق و خوی ، احساس و رفتار زن باردار ظاهر میشود که بر حسب ماههای بارداری از شدت و ضعف برخوردار است و در افراد مختلف متفاوت میباشد .

اغلب زنانی که دچار مسایل و مشکلاتی در زندگی خصوصی خود هستند ، این تغییر خلق و خوی را بیشتر نشان میدهند.

تغییرات هورمونی در شرایط احساسی و روانی زن باردار دخالت دارند و در این زمان ممکن است زن باردار تحریک پذیر ، حساس و زودرنج شود . تغییرات روانی مادران در دوره های مختلف بارداری میتواند شامل عدم اطمینان از حاملگی ، دوگانگی (شک و تردید) نسبت به زمان مناسب حاملگی ، ترس ، اضطراب و نگرانی به خصوص در مورد جنسیت جنین به ویژه در برخی فرهنگ ها و ناراحتی به ویژه در مورد حاملگی ناخواسته باشد.

پس از تولد نوزاد مقدار هورمونهای بدن نوسان دارد به همین دلیل احساسات و هیجانات متفاوتی به زن دست میدهد  در نتیجه رفتار او ممکن است گاهی  غیرعادی به نظر آید . مثلا ممکن است یکباره گریه کند که البته باید دانست که این امر کاملا طبیعی میباشد . حدود 20 تا 40 درصد زن ها در هفته های اول بعداز زایمان احساس افسردگی و غم بی دلیل میکنند که این حالات معمولا گذرا هستند و ممکن است همراه با خستگی ، بی حوصلگی و اضطراب باشد . افراد در این وضعیت احساس میکنند میخواهند گریه کنند در این حالت بهتر است از گریه خود داری نشود ، بهتر است احساس خود را با شوهر و یا یکی از بستگان و دوستان خود درمیان بگذارند .

 ندرتا ( 1 تا 2 در هزار زایمان ) افسردگی پس از زایمان با احساس غمگینی شدید و توهمات و هذیانها و افکار بد همراه میباشد که در این صورت به مداخلات روانپزشکی و روانشناسی نیاز میباشد .

صرف نظر از علت ، راههای موثری در سبک نمودن میزان افسردگی وجود دارند :

1- با منظم نمودن رفتارهای معمول فشار را کاهش دهید : لان لایبن لوفت متخصص روانپزشکی میگوید : چرخه خواب و بیداری را منظم کنید ، چرت های کوتاه را حذف کنید ، با کار بیشتر اعتماد به نفستان افزایش می یابد.

2- نوشیدن قهوه صبحگاهی را کاهش دهید : قهوه شیرین اثری  مضاعف در افسردگی دارد . دکتر لاری کریستنسن ادامه میدهد : شکر وقهوه میتوانند در ایجاد افسردگی نقش شگفت انگیزی داشته باشند .

3- نوشیدن الکل را ترک کنید : دکتر دیوید دانر استاد روانپزشکی دانشگاه واشنگتن میگوید : علارقم اثر کوتاه مدت الکل در ایجاد بیخیالی ، در واقع الکل یک افسرده کننده قوی است .

4- با ورزش افسردگی را از خود دور کنید : دکتر لابین لوفت میگوید : ورزش دارای اثر ضدافسردگی است .

5- معلومات خود را افزایش دهید : دکتر دانر توصیه میکند : کتابهای مناسبی در مورد افسردگی مطالعه کنید.

6- تلویزیون را خاموش کنید : دکتر رابرت کوبی میگوید : تماشای تلویزیون اغواکننده است و رابطه نزدیکی با افسردگی دارد. یکی از علایم ابتدایی افسردگی بیحالی ، کاهش رغبت و انرژی است . استفاده بیش از حد از تلویزیون رهایی از چنگال افسردگی را برای بیشتر افراد دشوارتر میکند .

7- عادات نامناسب را ترک کنید : سیگار کشیدن یکی از عاداتی است که با افسردگی ارتباط دارد . البته اگر فرد مبتلا به افسردگی شدید باشد ترک آن دشوارتر بوده و نیازمند اقدامات حرفه ای است .

8-مقداری بر خود آسان بگیرید : دکتر دانر پیشنهاد میکند از اتخاذ تصمیم های مهم مانند تغییر شغل ، ازدواج یا طلاق در مواقعی که افسرده اید اجتناب کنید .

9- احساسات خود را با عطر ها درمان کنید : پژوهشگران مرکز پژوهشی حس بویایی و چشایی در شیکاگو میگویند : رابطه قوی و مستقیم بین حس بویایی و بروز احساسات وجود دارد. عطر یاس سطح انرژی را در افراد افسرده افزایش میدهد .

 

منابع :

انصاری ، م و همکاران . (1371) . استرس بارداری و حالات مرضی کودک ،دومین سمپوزیوم سراسری استرس ، تهران : دانشگاه علوم پزشکی تهران

نجارا توانا ، ن .(1356). روانشناسی رشد ، تهران ، انتشارات بعثت .

ساپینگتون ،ا.ا. (1379). بهداشت روانی (حمیدرضا حسین شاهی برواتی ) ، تهران نشر روان .

امینی افشین (1384) . راهنمای کامل تشخیص علایم و درمان بیماری ها برای خانواده ، انتشارات ارجمند

معین زهرا.(1380) . بهداشت روانی مادران در دوران بارداری ، تهران : سازمان بهزیستی کشور ، معونت امور فرهنگی و پیشگیری

تهیه کننده: مرضیه بینش (اسفندماه 97)

نظرسنجی
آیا شکل جدید سایت را می پسندید؟

بله
خیر

پروژه های عمرانی  
پروژه های عمرانی

 

دستورالعمها  
اجرای دستورالعمل های تحول در نظام سلامت

 

مصوبات کمیته ها  
مصوبات کمیته ها در یک نگاه
امکانات تفریحی  
امکانات تفریحی و ورزشی
618770 : کل بازدید 77 : بازدید امروز 1.10 : زمان بارگزاری صفحه 2886 : بازدید این صفحه 1 : بازدیدکنندگان آنلاين